Vo svojej podstate je to jedno, či ide o farnosť katolícku, protestantskú, alebo samotný kostol, synagógu, mešitu atď. Všetky tieto budovy bežný človek vníma jednak ako budovy na spoločenskú činnosť určené a jednak ako umelecké klenoty (v prípade ak berieme k tomu do úvahy aj ten-ktorý chrám). Kradnúť na faru by sa dalo teda prirovnať k vykrádaniu kultúrneho domu, slúži na podobný kultúrno-spoločenský účel. Ale načo by išiel niekto kradnúť do ,,kulturáku“? Čo by tam našiel? Verím, že je to úžasná príležitosť inde okrem futbalového štadióna vytrhať pár stoličiek a možno by sa našla aj nejaká kasa, ale desaťtisíce v nej očakávať by bolo bláznovstvo.
Kedysi som čítal jednu knihu o vreckových zlodejoch. Bol to prierez históriou tohto remesla, ukážkou škôl, ktoré tvrdo vychovávali už malé deti ku krádežiam. Avšak boli vychovávaní aj morálne. Okrádali také obete, od ktorých bol ukradnutý predmet trofejou, aj keď išlo o prežitie. Prosto nie som hlupák, aby som ukradol žene peňaženku, ktorú ma položenú na vrchu jednej z dvoch plných nákupných tašiek. To uzná každý zlodej-nezlodej, že je to pod úroveň.
Rovnako aj vylúpenie farnosti. Čo tam kto nájde? Možno desaťtisíc, ako u každého človeka doma, ktorý chce prežiť a šetrí aj pre seba, možno zopár liturgických predmetov (len ťažko si viem predstaviť, čo sa s nimi dá robiť, okrem toho, že ich možno predať nevýhodne pod cenu niekde na ,,blšáku“), možno tam nájde aj nejakú tú elektroniku. Ale toto sú predsa veci, ktoré má doma temer každý z nás. Peniaze, zopár cenností, elektrické prístroje atď.
Tým pádom nie sme v bezpečí ani my ostatní.
V čom je problém? V danom prípade bol jednoducho problém v kultúrach. Ako je známe, Rómovia majú od počiatku iné vnímanie osobného vlastníctva. A my sa len prizeráme, ba ešte tvrdou prácou vypestované čerešne podsúvame škorcom pred zobáky, aby sme sa páčili EÚ. Všetci sa tešia, že sme multikultúrna spoločnosť, lebo toto všetko tolerujeme. To, že rómska kontrakultúra netoleruje kresťanskú, ktorá nám dala základ celého európskeho právnického, politického, morálneho systému, to je v poriadku.
Dnes je časté, že z bežnej bitky Róm kontra biely sa nakoniec vykľuje rasovo motivovaný trestný čin, za ktorý je vinný beloch (toto nám médiá prinesú a môže, no nemusí to byť pravda). EÚ sa teší, že postupujeme tvrdo proti odporcom menšín. My sa tešíme, že sa teší EÚ. A pravdu poznajú dvaja, ktorí sa pobili.
V tomto prípade by teda mal byť rovnaký meter – to, čo sa udialo by mohol byť nábožensky motivovaný čin a rasovo motivovaný čin zároveň. Ale nie je.
Ako povedal jeden vysokoškolský profesor: ,,My sme šlendriáni, ani tú totalitu si nevieme spraviť poriadne.“ A ani tú multikulturalitu. Na jednej strane, chceme byť ako Londýn, farební ako dúha, no na strane druhej je tu málo miesta a dochádza k narúšaniu dištančných zón týchto kultúr, podobne ako v Izraeli a Palestíne. Myslím, že by sme si mali vybrať, rovnako, ako to robia aj kresťania, ktorým plánovala vyrabovať Rómka faru – buď morálka a spravíme tak niečo pre seba aj pre druhých, alebo sa budeme tlačiť kvôli kariére niekomu do priazne a konať na úkor ostatných.
Slovák, Maďar, Róm, Žid môžu žiť pod jednou strechou i vyznávať každý svoje hodnoty, ale komu dom patrí, toho mravy (všetky zákony) treba dodržiavať.
Aby nám raz niekto neukradol dvojkríž zo znaku, lebo je tak vo zvyku v jeho kultúre...
Komentáre